Buikpraat is het onderzoeks- en ontwerpbureau gericht op de eerste 1000 dagen van het kind.

 

Onze werkwijze

 

Buikpraat maakt gebruik van verschillende methodes om wetenschappelijke kennis om te zetten naar tools die ouders kunnen inzetten bij het opvoed- en opgroeiproces van hun kind. Methodes die wij hiervoor inzetten zijn contextmapping, persona’s, co-creatie workshops, prototyping, user tests en validatie.  Zo weten we zeker dat we handvatten bieden waar ouders écht wat aan hebben. Hieronder lees je meer over deze verschillende methodes.

 
 
 

Contextmapping interview

Contextmapping is een onderzoeksmethode waarbij eindgebruikers van een product als expert worden beschouwd. Zij weten namelijk als geen ander waar behoeftes, valkuilen en mogelijke oplossingen liggen. Bij contextmapping gebruiken we speciale hulpmiddelen (generatieve tools) om de ervaringen van de eindgebruikers in kaart te brengen.

 

Co-creatie workshop

Co-creatie is een proces waarbij verschillende partijen samenwerken om een product of dienst te ontwikkelen. Het is een proces waarbij alle betrokkenen hun kennis, ervaringen en ideeën delen om een gezamenlijk doel te bereiken. In onze co-creatie workshops staat de diversiteit van deelnemers voorop. Wij streven ernaar deelnemers vanuit de praktijk, wetenschap en ouders samen te brengen. Met workshoptools brengen wij een dialoog op gang tussen deze verschillende deelnemers. De diverse perspectieven en achtergronden zorgen ervoor dat ontwikkelde ideeën sneller aansluiting vinden en meer diepgang krijgen.

 

User test

Een user test is een proces waarbij gebruikers een product of dienst gebruiken en feedback geven over hun ervaringen. Zo kun je testen of een product of dienst aan de behoeften van de gebruikers voldoet. 

In de user test van ons platform (foto onder) lieten we deelnemers bijvoorbeeld een aantal schermen zien en stelden wij hen hier een aantal vragen over. Hun feedback hielp ons het product beter te laten aansluiten bij de behoefte van de doelgroep.

 

Persona’s

Een persona is een representatie van een groep mensen uit verschillende doelgroepen. Die we gebruiken om een beter inzicht te krijgen in de doelgroep van een product of dienst. Hierbij kijken we naar overeenkomende of tegengestelde eigenschappen en kenmerken. De omschrijvingen van een persona geven een beeld van hun normen, waarden en behoeftes. Deze persona’s zijn een overzichtelijk hulpmiddel dat we vervolgens inzetten in het ontwerpproces of een validatie.

 

Prototyping

Een nieuw product of dienst uitdraaien zoals onze Buikpraat-applicatie, doen wij in diverse fases. Van een ‘Paper prototype’ naar een Minimum Viable Product (MVP). Een Minimum Viable Product (MVP) is een prototype van een product of dienst dat voldoende functionaliteit heeft om te worden getest en gebruikt door gebruikers. Het is een manier om een product of dienst te ontwikkelen met minimale investeringen en risico's. Het doel is om zo snel mogelijk feedback te krijgen van gebruikers zelf. Door snel te testen ga je daarnaast ook voorbij aan aannames, vergaderingen en discussies; je toetst namelijk in de realiteit.

 

Validatie

Met validatie verifiëren wij de kwaliteit en bruikbaarheid van ons product. Het is een manier om te bepalen of een product of dienst aan de behoeften van de gebruikers voldoet. Zo test Buikpraat in de validatie of de gewenste gedragsverandering, -ondersteuning is bereikt. Dit doen wij door deelnemers het product gedurende een periode van een aantal weken te laten gebruiken. Zij houden in deze periode een dagboek bij, deze wordt in een 1-op-1 interview in detail besproken. Wat heeft het product/ dienst voor de deelnemer betekend? Hebben ze hier iets nieuws van geleerd? Zijn er eventueel nog suggesties voor verbeterpunten?